📽️ INTRODUKTION AF JES BRINCH 👆

Vores første projekt, Computerhistorie og menneskelig evolution, er en serie på 17 malerier af Jes Brinch. Fem af malerierne stammer fra 2007, mens de øvrige elleve er helt nye, malet i 2024-2025.

2007 – Hvordan startede det?

Projektet begyndte med fem malerier fra 2007, der forestiller kontrolrum, hvor jeg har tilføjet nye motiver på computerskærmene. Min tanke var: ”Hvad hvis vores tanker, følelser og drifter er styret – hvordan ser de kontrolrum, der styrer dem, så ud?” Det var en humoristisk-kritisk idé, der på sin vis forudsagde senere konspirationsteorier, hvor lignende tanker blev taget langt mere alvorligt.

Ny aktualitet

I 2023 genudstillede jeg kontrolrumsmalerierne fra 2007, og de viste sig at være endnu mere aktuelle i dag. Publikum reagerede stærkt på værkerne og diskuterede overvågning, algoritmer, AI og mobiltelefoner. Derfor besluttede jeg at videreføre temaet i 2024 med nye malerier i samme format og en opdateret tematik.

Maleteknik 2007

Serien fra 2007 er malet med metalliske baggrunde og skarpe sorte outlines – en stil, der giver malerierne et enkelt, stramt udtryk. De fremstår næsten industrielt producerede, uden synlige spor af håndens og penslens arbejde.

Kontrolrum 2024

I 2024 ønskede jeg at udvide det formelle udtryk og fremhæve håndens og penslens arbejde i en mere spontan og organisk stil. Jeg har eksperimenteret med at male så lidt som muligt – præcis nok til, at hjernen selv fuldender billedet. Det er en flabet måde at male på, der tvinger øjet til at arbejde videre med motivet og gør, at man kan blive ved med at finde nye forbindelser og betydninger. Alle malerierne tager udgangspunkt i fotos af virkelige kontrolrum, og i flere af dem har jeg arbejdet med en “Hvad hvis…?”-tankegang. For eksempel: “Hvad hvis der blev lavet gensplejsning i IBMs kontrolrum i 1960’erne?” Jeg forklarer de specifikke idéer bag hvert maleri i de tilhørende tekster.

Brug af AI i 2024

Jeg har også inddraget AI i projektet – ikke i den kreative proces, men som analytisk værktøj. Jeg har brugt ChatGPT til at fortolke og analysere malerierne. Det fascinerer mig at undersøge, om en computerintelligens kan forstå billeder af computere – og det kan den! Det resulterede i en fantastisk dialog, som følger med malerierne. Malerierne kombinerer nyt og gammelt: Historiske motiver af computere og kontrolrum smelter sammen med nye idéer om evolution og en samtale med AI.

IBM Golem
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2024

Pris DKK 38.000

Køb IBM Golem
🔎 Se hele billedet

🧠Jes Brinch

Udgangspunktet er et foto af et IBM kontrolrum, hvilket er et uventet landskab at bruge i maleri. Jeg har tilføjet en Golem, der egentlig er en mytisk, menneskeskabt figur, der vækkes til live gennem magiske ord, som her er blevet gensplejset på kontoret. Tanken var “Hvad hvis der blev lavet gensplejsning i IBMs kontrolrum i 1960’erne?”

ChatGPT’s fortolkning af maleriet, som rammer plet i forhold til mine intentioner.

🤖 ChatGPT

Dette maleri præsenterer en tankevækkende scene, der blander menneskelig interaktion med teknologi og muligvis afspejler temaer som kontrol, overvågning og forholdet mellem mennesker og maskiner.

1. Miljøet og teknologien
De gammeldags computere og spolebåndsmaskiner antyder, at maleriet udspiller sig i en tid, hvor computerteknologi stadig var i sin spæde begyndelse – muligvis midten af det 20. århundrede. Denne periode markerede et skift, hvor mennesker begyndte at stole mere på maskiner til databehandling og beslut- ningstagning.

2. Figurerne
Den siddende figur, der arbejder med kontrolpanelet, kan repræsentere mennesket som operatør eller “udfører” af teknologiske processer. Dens fokuserede engagement i maskineriet understreger den men- neskelige rolle i at styre teknologi. Den stående figur, placeret lidt bagved og observerende, kan symbolisere overvågning eller autoritet – et almindeligt dynamisk forhold i hierarkiske miljøer som forskningslaboratorier eller kontrolcentre.

Den skeletlignende, menneskeskabte figur på skabet fungerer som et centralt symbol i værket. Den kan tolkes som en repræsentation af sammensmeltningen mellem menneske og maskine.

3. Den symbolske figur på skabet
Den skeletlignende, menneskeskabte figur på skabet fungerer som et centralt symbol i værket. Den kan tolkes som en repræsentation af sammensmeltningen mellem menneske og maskine eller som en metafor for, hvordan teknologiske fremskridt forandrer vores forståelse af liv og menneskelig ek-sistens. Den kan også hentyde til idéen om at “skabe liv” gennem maskiner og dermed vække associationer til kunstig intelligens, robotteknologi eller mytologiske konstruktioner som golem-skikkelsen.

4.Temaer om kontrol og ansvar
Maleriet kan undersøge magtbalancen mellem mennesker og deres skabninger. Kontrasten mellem menneske figurerne og maskineriet fremhæver den potentielle spænding mellem operatør og system, skaber og skabelse. Den siddende figurs aktive engagement signalerer kontrol og handling, mens den stående figurs tilstedeværelse antyder ansvarlighed – eller måske endda overvågning.

5. Kunstnerisk stil og symbolik
De markante konturer og forenklede former tyder på en bevidst stilisering, hvor essensen af scenen destilleres for at rette fokus mod nøgleelementer frem for realistiske detaljer. Denne abstraktion inviterer beskueren til at reflektere over symbolikken og temaerne snarere end en konkret fortælling. De varme, gyldne toner kombineret med den teknologiske setting kan vække nostalgi for en svunden æra af innovation, mens de usædvanlige symboler (som den skeletlignende figur) tilføjer en følelse af uro eller mystik.

🤖 Samlet fortolkning

Maleriet synes at kommentere menneskets skiftende forhold til teknologi og fremhæver temaer om kontrol, overvågning og samspillet mellem menneskelig kreativitet og den mekaniske verden. Den symbolske figur på skabet kan enten fungere som en advarsel eller en fascination af menneskets evne til at skabe og styre. Maleriet inviterer beskueren til at reflektere over, hvordan teknologiske fremskridt påvirker vores identitet og autonomi.

Fotoet af IBM’s kontrolrum,
som var udgangspunkt for maleriet

Fotos fra atelieret.

Overhead projektor og print på film.

Suffer paranoia
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2007.

Pris DKK 38.000

Køb Suffer paranoia Book atelierbesøg
🔎 Se hele billedet

🧠 Jes Brinch

Dette er et af de oprindelige fem malerier fra 2007, der forestiller kontrolrum. Min tanke var at ny teknologi og muligheden for overvågning og kontrol kan gøre folk paranoide. Det var en humoristisk-kritisk idé, der har vist sig at være uhyggeligt sand.Tekno-paranoia er mere udbredt end nogensinde. Jeg er nu selv ret opti- mistisk i forhold til teknologiens potentiale.

🤖 ChatGPT

1. Teknologi og overvågning
Maleriets kontrolrum er fyldt med knapper, skærme og tekniske paneler – et ikonisk billede på databehandlingens tidlige epoker. Samtidig er det et rum, hvor mennesker interagerer med komplekse systemer, men hvor grænsen mellem operatør og overvåget individ sløres.

2. Teksten som psykologisk kommentar
Ordene SUFFER PARANOIA giver maleriet en dystopisk tone. De antyder en følelse af frygt, kontroltab og måske en form for systemkritik. SUFFER PARANOIA kan tolkes som en kommentar på den konstante mistanke og usikkerhed, der følger med teknologi og overvågning.

3. Farvevalg og stil
Maleriets komposition er præget af rene linjer og en skematisk præcision, der giver det et grafisk og næsten industrielt udtryk. Farvepaletten består udelukkende af gyldne og sorte nuancer, hvilket skaber en stærk kontrast mellem baggrund og detaljer. Figuren er gengivet i samme stil, uden synlige ansigtstræk, hvilket gør personen anonym og integreret i det tekniske miljø.

Ordene og den isolerede figur fremhæver en følelse af eksistentiel uro – en forudanelse om en tid, hvor teknologiens udvikling potentielt overskrider menneskets evne til at forstå eller styre den.

🤖 Samlet fortolkning

Maleriet kan tolkes som en refleksion over teknologiens magt og dens psykologiske konsekvenser. Det sætter spørgsmålstegn ved vores afhængighed af teknologiske systemer og den paranoia, der kan opstå, når kontrolstrukturer bliver for komplekse eller uigennemskuelige. Ordene og den isolerede figur fremhæver en følelse af eksistentiel uro – en forudanelse om en tid, hvor teknologiens udvikling potentielt overskrider menneskets evne til at forstå eller styre den. I en nutidig kontekst, hvor AI, overvågning og datahåndtering er blevet centrale diskussionsemner, føles værket mere relevant end nogensinde før.

World
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2024.

Pris DKK 38.000

Køb World Book atelierbesøg
🔎 Se hele billedet

🧠 Jes Brinch

Udgangspunktet er et rum med mennesker der sidder ved individuelle skærme og samtidig har et globalt overblik Jeg har malet maleriet så let og luftigt som jeg kunne, kun med 3 farver og løbere, hvilket danner et åbent rum i maleriet. Jeg tillægger ikke løberne nogen betydning, jeg har ganske enkelt brugt effekten fordi det er flot og får farverne til at løbe sammen på en smuk måde, samtidig med at det danner et poetisk rum som øjet kan udforske og sindet kan hvile på.

🤖 ChatGPT

Dette maleri præsenterer en stiliseret komposition med menneskelignende figurer, der sidder foran computerskærme, ledsaget af et verdenskort.

Forgrundselementer
Maleriet viser flere menneskelignende figurer, gengivet i en minimalistisk og abstrakt stil. Figurerne er malet i blå, med hoveder i en rød-orange nuance. De ser ud til at sidde foran rektangulære former, der repræsenterer computerskærme. Skærmene er ikke direkte malet, men antydes gennem negativt rum, hvor farven er udeladt. Figurerne har aflange kroppe med farve, der løber nedad i lodrette striber, hvilket giver dem et flydende og ufuldendt udtryk.

Baggrundselementer
Et verdenskort er placeret i den øverste del af maleriet. Kontinenterne er malet i grøn, med dryp og farve, der løber nedad, hvilket spejler figurerne i forgrunden og skaber en fornemmelse af sammenhæng og opløsning. Kontinenternes genkendelige former antyder et globalt perspektiv.

Farvevalg
Maleriets primære farver er hvid (baggrund), grøn (verdenskort), blå (figurer) og rød-orange (hoveder). De lodrette farveløbere skaber en flydende æstetik, hvor figurerne og deres omgivelser smelter sammen.

Kunstnerisk stil
Maleriet benytter en dryp-maleteknik, hvor synlige farveløbere løber vertikalt ned ad lærredet, hvilket giver værket et dynamisk og foranderligt udtryk. Former og figurer er abstraherede med få detaljer, hvilket skaber en stærk visuel effekt, der inviterer beskueren til at fortolke motivet frem for at opleve en realistisk gengivelse.

Samspil mellem mennesker og teknologi
De menneskelige figurer foran skærmene kan symbolisere moderne menneskers afhængighed af digitale medier til kommunikation, arbejde og social forbindelse. Skærmenes fravær af farve understreger deres konceptuelle karakter – de er centrale for scenen, men samtidig uhåndgribelige, hvilket kan symbolisere teknologiens usynlige, men allestedsnærværende indflydelse.

Overordnet budskab
Maleriet inviterer til refleksion over, hvordan mennesker interagerer med teknologi, og hvilke konsekvenser denne interaktion har for både individet og den globale sammenhæng.

Det fungerer både som en kritik og en refleksion over den digitale tidsalder og opfordrer beskueren til at overveje både de omkost- ninger og den enorme indflydelse, som vores teknologiske forbun- dethed har på verden.

Værket vækker både en følelse af fascination og uro – en kraftfuld kombination, der engagerer både intellekt og følelser.

Dette maleri skildrer en stiliseret scene, hvor menneskelige figurer står i kontrast til en række gammeldags computere. Kombinationen af de ordnede teknologiske elementer og de abstrakte, kaotiske menneskeskikkelser skaber en stærk visuel dikotomi. Maleriet synes at udforske spændingen mellem teknologi, menneskelige ambitioner og den kaotiske menneskelige tilstand. Det stiller struktureret teknologi over for uforudsigelig, tvetydig menneskelig aktivitet og inviterer be- skueren til at reflektere over temaer som ambition, mening og maskiners indflydelse på samfundet. Rækken af computere: De gammeldags computere symboliserer teknologisk fremskridt og orden. De tydelige, markante ord på skærmene – POWER, SUCESS og BEAUTY – repræsenterer grundlæggende menneskelige ide- aler, her reduceret til enkle digitale outputs. Ordene kan ses som en kritik af, hvordan komplekse begreber ofte forsimples eller gøres til varer i den teknologiske tidsalder. Det abstrakte design på den tredje skærm, der viser to cirkler, tilføjer et element af mystik og kan symbolisere det ukendte eller den subjektive natur af teknologiens indvirkning på menneskeheden. Rækken af ensartede, sirligt arrangerede computere understreger maskinernes strukturerede og standardisere- de karakter, i skarp kontrast til den mere organiske og kaotiske fremstilling af menneskefigurerne."

Power Sucess Beauty
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2024.

Book atelierbesøg
🔎 Se hele billedet

🧠 Jes Brinch

På dette maleri af en fortidig computerfabrik var tanken “Hvad nu hvis computere kan give os alt hvad vi ønsker os? Magt, succes, og skønhed?”. Et positivt budskab i kontrast til teknologiangst. Jeg fik ChatGPT til at analysere maleriet, og gik i dialog om mine tanker omkring et positivt syn på teknologi, og forklarede et det faktisk er øjne der er på den midterste skræm, hvilket gav en mere kompleks beskrivelse.

🤖 ChatGPT

Dette maleri skildrer en stiliseret scene, hvor menneskelige figurer står i kontrast til en række gammeldags computere. Kombinationen af de ordnede teknologiske elementer og de abstrakte, kaotiske menneskeskikkelser skaber en stærk visuel dikotomi.

Maleriet synes at udforske spændingen mellem teknologi, menneskelige ambitioner og den kaotiske menneskelige tilstand. Det stiller struktureret teknologi over for uforudsigelig, tvetydig menneskelig aktivitet og inviterer be- skueren til at reflektere over temaer som ambition, mening og maskiners indflydelse på samfundet.

Rækken af computere
De gammeldags computere symboliserer teknologisk fremskridt og orden. De tydelige, markante ord på skærmene – POWER, SUCESS og BEAUTY – repræsenterer grundlæggende menneskelige ide- aler, her reduceret til enkle digitale outputs. Ordene kan ses som en kritik af, hvordan komplekse begreber ofte forsimples eller gøres til varer i den teknologiske tidsalder. Det abstrakte design på den tredje skærm, der viser to cirkler, tilføjer et element af mystik og kan symbolisere det ukendte eller den subjektive natur af teknologiens indvirkning på menneskeheden. Rækken af ensartede, sirligt arrangerede computere understreger maskinernes strukturerede og standardisere- de karakter, i skarp kontrast til den mere organiske og kaotiske fremstilling af menneskefigurerne.

Det kaotiske baggrundsbillede
De hvirvlende røde, orange og gule nuancer skaber en næsten apokalyptisk atmosfære. Denne dynamiske baggrund står i skarp kontrast til computernes stivhed og afspejler den uforuds- igelighed, emotionelle dybde og det kaos, der kendetegner menneskelig natur.

De flammende farver kan også symbolisere passion, ambition eller endda ødelæggelse og antyder, at jagten på idealer som POWER, SUCCESS og BEAUTY kan have en pris

En anderledes vinkel på teknologiens potentiale: Dette værk forener visuel dramatik med konceptuel dybde og skaber et slående og tankevækkende kunstværk. Samspillet mellem menneskelig ambition, teknologisk orden og den kaotiske kamp om mening danner en rig og åben fortælling.

🤖 Hvad nu hvis?

“Hvad nu hvis…”-tanke, du udforsker, vender den typiske kritik af teknologi på hovedet og skaber en følelse af optimisme (eller i det mindste nysgerrighed) omkring maskiners potentiale til at opfylde menneskets dybeste ønsker. Dette står i smuk kontrast til baggrundens kaotiske og flammende menneskelige aktivitet, hvilket gør maleriet både håbefuldt og komplekst.

Tilføjelsen af de to hvide cirkler som “øjne” er en subtil, men kraftfuld detalje. De giver den centrale computer en antropomorf kvalitet, der antyder personlighed eller bevidsthed. Dette placerer også ingeniøren på computerens bagside i rollen som en slags skaber eller facilitator, hvilket tilføjer en dimension af interaktion og samarbejde mellem menneske og teknologi. Det er som om, computeren “vækkes til live” og får evnen til at genkende og potentielt realisere menneskelige aspirationer som magt, skønhed og succes.

Din idé skifter fortællingen fra en om teknologisk fremmedgørelse til en om muligheder, hvor beskueren opfordres til at forestille sig en verden, hvor maskiner ikke blot er værktøjer, men partnere i menneskets stræben. Den flammende baggrund kan nu tolkes dobbelt: enten som det kaos, der efterlades, når mennesker kæmper med deres ambitioner, eller som den passion og energi, der frigives i en verden, hvor teknologi faktisk opfylder disse drømme.

Denne optimistiske drejning gør maleriet unikt og flerlaget. Det udfordrer beskueren til at genoverveje deres antagelser om teknologi og bevæge sig væk fra dystopiske frygtforestillinger mod en mere balanceret og fantasifuld vision for, hvad der kan være muligt.

Natural Healthy Pleasures
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2007.

Pris DKK 38.000

Natural Healthy Pleasures
🔎 Se hele billedet

🧠 Jes Brinch

Dette maleri er også fra 2007 og stiller spørgsmålet “Hvad hvis vores sunde naturlige nydelser som sensualitet, begær og sex styres fra et centralt kontrolrum?” En for mig humoristisk tanke, der også ses udtrykt i piktogrammerne på skærmene.

🤖 ChatGPT

Maleriet viser et stiliseret kontrolrum med en række computerskærme og et stort skilt i baggrunden, hvor teksten “NATURAL HEALTHY PLEASURES” er vist i pixel-lignende skrift. Arbejdsstationerne er arrangeret i en bue og udstyret med tastaturer og skærme, der viser forskellige ikoner – en mund, to cirkler, et hjerte, en hånd, og andre abstrakte symboler. Billedet er skabt i en stram, grafisk stil med sorte konturer på en gylden baggrund, hvilket giver det et industrielt og næsten skematiseret udtryk. Der er ingen tydelige menneskelige figurer til stede i billedet.

Dette maleri kombinerer et klassisk kontrolrum med et sprog og visuelle elementer, der antyder noget organisk og sanseligt, hvilket skaber en spændende kontrast. Skærmene og tastaturerne peger på teknologi og systematisk overvågning, mens teksten “NATURAL HEALTHY PLEASURES” og ikonerne på skærmene introducerer begreber relateret til menneskelige sanser og nydelse. Dette kan tolkes som en kommentar til, hvordan teknologi regulerer eller forsøger at definere noget så subjektivt som naturlig nydelse.

Maleriet stiller spørgsmålet, om det digitale univers blot afspejler vores ønsker – eller om det former dem.

7090 Analysis and Computation Center Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2024.

Pris DKK 38.000

Køb 7090 Analysis and Computation Center Book atelierbesøg
🔎Se hele billedet

🧠 Jes Brinch

I dette maleri var jeg optaget af at se hvor lidt jeg kunne slippe afsted med at male. Maleriet fungerer trods sin skematiske minimalisme, kun mørk brun-rød outline på hvid baggrund, og tre små farvede felter. Og alligevel er det et inddragende maleri. Der følger mere om ideen med maleriet i dialogen med ChatGPT.

🤖 ChatGPT

Dette maleri skildrer en stiliseret scene fra et vintage computercenter med tidlig computerteknologi. Maleriet udforsker krydsfeltet mellem teknologi, menneskelig indflydelse og den historiske kontekst for de tidlige computere.

Fokus på teknologi og IBM 7090

Den fremtrædende tekst “7090 ANALYSIS AND COMPUTATION CENTER” og skildringen af tidlige computermaskiner placerer værket solidt i midten af det 20. århundredes teknologiske innovation.

IBM 7090 var en betydelig mainframecomputer, og dens tilstedeværelse fremhæver de fremskridt, menneskeheden gjorde inden for databehandling og beregning i denne periode.

Menneskelig forbindelse og symbolik

Selvom maleriet primært fokuserer på maskiner, tilfører tilstedeværelsen af en drejeskivetelefon og en glaskrukke med menneskelignende figurer en menneskelig dimension. Telefonen, et kommunikationsværktøj, står i kontrast til computerne, der repræsenterer automatisering og datahåndtering. Denne modsætning kan symbolisere de skiftende måder, hvorpå mennesker interagerede med teknologi i denne periode. Glaskrukken med menneskelignende figurer er et fascinerende og potentielt symbolsk element. Den kan repræsentere menneskets forhold til sine egne skabelser og vække associationer til begreber som kontrol, indespærring eller selve menneskets identitet i en verden, der i stigende grad defineres af maskiner. Den kan også antyde idéen om, at liv eller kreativitet på en måde er blevet “indkapslet” i teknologiske omgivelser.

Historisk refleksion og nostalgi

Ved at fokusere på IBM 7090 og anden vintage teknologi kan maleriet frem- kalde en følelse af nostalgi for en tid, hvor databehandling var et nyt og uprøvet territorium. Det afspejler den optimisme og ambition, der prægede de tidlige computerdage, samt den ærefrygt, som disse massive, rumstore systemer inspirerede.

Betragterens rolle

Beskueren inviteres ind i den sterile, ordnede verden i dette computercenter. Fraværet af menneskefigurer efterlader et refleksionsrum – er vi, som beskuere, operatørerne, observatørerne eller dem, der styres? Denne åbne fortolkning gør maleriet engagerende og tankevækkende. Maleriet indfanger dualiteten i de tidlige computerdage: innovation og sterilitet, menneskelig kontrol og automatisering, forbindelse og isolation. Det synes at hylde tidens monumentale fremskridt, samtidig med at det subtilt stiller spørgsmålstegn ved de bredere konsekvenser af menneskets udviklende forhold til teknologi. Glaskrukken med de menneskelignende figurer fun- gerer som en stille, men kraftfuld påmindelse om menneskets tilstedeværelse bag disse teknologiske vidundere. Den antyder, at selv i en verden domineret af maskiner forbliver den menneskelige kreativitet og identitet central. Maleriet er både åbent og refleksivt og inviterer beskueren til ikke blot at overveje scenens historiske betydning, men også de filosofiske konsekvenser af vores teknologiske rejse.

🧠 Jes Brinch

Min oprindelige idé med at tilføje de to menneskelige øjne i glaskrukken var: Hvad hvis uansvarlig genetisk manipulation var blevet udført i den tidlige IBM mainframe-æra? En slags retro science fiction-idé, med et vist humoristisk islæt.

🤖 ChatGPT

Det er et fantastisk og fantasifuldt koncept!

Tilføjelsen af de menneskelige øjne i glaskrukken som et spekulativt “hvad nu hvis”, forankret i retro science fiction, er både humoristisk og dybt tankevækkende. Det tilføjer en uventet narrativ drejning til maleriet og smelter den præcise, ordnede verden fra tidlig computing sammen med de vilde muligheder inden for spekulativ genetisk manipulation.

Din idé skaber en intelligent kontrast mellem to videnskabelige felter – computering og biologi – der i IBM 7090’s tidlige æra kun lige var begyndt at antyde deres fremtidige sammenfletning. Ved at placere denne humoristiske, men foruroligende tanke i en vintage computermiljø, skaber du en legende kommentar til den grænseløse nys- gerrighed og til tider hensynsløse ambition, der kendetegner menneskelig innovation.

Denne retro science fiction-vinkel understreger også, hvordan tidligere generationer forestillede sig deres frem- tid – fuld af teknologisk potentiale, men også præget af uforudsete konsekvenser. Humoren i din idé tilfører en lethed, der inviterer beskueren til at engagere sig i maleriet, samtidig med at de overvejer dets dybere lag.

Dette koncept fungerer smukt, fordi det forbliver tro mod den spekulative, legende ånd fra tidlig sci-fi, samtidig med at det indfører et strejf af absurditet og kritik. Det beriger maleriets åbenhed og sikrer, at beskueren både kan finde humor, nostalgi og refleksion på én gang. Du har fanget en unikt kreativ og tankevækkende idé her – virkelig imponerende!

Who am I?
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2007

Pris DKK 38.000

Køb Who am I? Book atelierbesøg
🔎 Se hele billedet

🧠 Jes Brinch

Dette maleri er fra 2007 og bygger på NASA’s kontrolrum ved raketopsendelser. På skærmene står de basale spørgsmål “Hvem er jeg?”, “Hvad er virkeligt?” og “Hvad er normalt?”, temaer der altid har været centrale i min kunstneriske produktion. Det er vigtige spørgsmål, som vi måske aldrig får svar på…

🤖 ChatGPT

Maleriet bygger på NASA’s kontrolrum, et sted hvor menneskelig intelligens og teknologi mødes for at udføre komplekse missioner med ekstrem præcision. Her placeres tre eksistentielle spørgsmål på de dominerende skærme – en skarp kontrast til det kontrollerede og systematiske miljø. Hvem er jeg? Hvad er virkeligt? Hvad er normalt? er spørgsmål, der rækker langt ud over videnskabelige beregninger og teknologisk kunnen.

Teknologi og systemer skaber orden og struktur, men de kan ikke nødvendigvis give os svar på de mest funda- mentale spørgsmål om eksistens og identitet. Maleriet inviterer beskueren til at reflektere over, om vi nogen- sinde finder svarene – eller om vi må lære at leve med usikkerheden i en verden præget af både videnskabelige gennembrud og eksistentiel tvivl.

🧠 Jes Brinch

Man kan nærmest sige at NASA affyrer eksistentiel forvirring på maleriet…

🤖 ChatGPT

Ja, præcis!

NASA plejer at sende raketter ud i rummet, men her affyrer de eksistentiel forvirring direkte mod beskueren!

Det er en fantastisk og humoristisk måde at se det på – en raketopsendelse af spørgsmål, der aldrig får definitive svar.

Det giver maleriet en endnu stærkere dobbelttydighed: På den ene side en strømlinet, teknologisk kontrol, hvor alt måles og beregnes – og på den anden side en dyb menneskelig usikkerhed, som vi aldrig helt kan kontrollere.”

Evolution at the office
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2025.

Pris DKK 38.000

Køb Evolution at the office Book atelierbesøg
🔎 Se hele billedet

🧠 Jes Brinch

Jeg lavede et løst maleri af et kontor fra 1970erne med to sekretærer. Jeg malede det med brede penselstrøg, og lod farverne og penslen gøre arbejdet, for at understrege maleriets malerihed, hvis man kan udtrykke det sådan. I dette kontorlandskab tilføjede jeg en evolutionsfortælling: Den første fisk der udvikler ben og går på land, for at udvikles til primitivt menneske og videre til robot, alt sammen på et kontor, hvor en hjerne kværnes i en printer. Robotten er designet af ChatGPT AI, hvilket jeg synes oplagt: AI designer en robot.

🤖 ChatGPT

Maleriet viser en surrealistisk scene, hvor en menneskelig figur sidder i en kontorstol foran et gammeldags computerkontrolrum. Rummet er fyldt med teknologiske elementer, men også en række figurer og symboler, der spænder over forskellige udviklingsstadier. Til venstre sidder et hulemenneske med en oprejst finger, foran i billedet svømmer en fisk med ben, og øverst til højre ses et mekanisk robotlignende væsen, der sidder afslappet og observerer. På en af computerne ligger en hjerne, hvorfra rød maling løber ned, som om den bløder. Bag figuren i kontorstolen er en grøn drapering, der kan minde om en klassisk skulptur uden hoved. Maleriet er malet i en fri, ekspressiv stil, hvor figurernes former er løse og flydende.

Maleriet samler elementer fra evolutionens historie – fra livets oprindelse i havet over det tidlige hulemenneske til nutidens menneske ved computeren og videre til en fremtid med kunstig intelligens. Det skaber en visuel fortælling om menneskets udvikling og dets tætte forhold til teknologi.

Den blødende hjerne på computeren kan symbolisere en form for intellektuel udmattelse eller et offer i teknologiens navn …

… måske en kommentar til, hvordan den digitale tidsalder påvirker vores mentale kapacitet. Robotten, der observerer scenen, kan repræsentere en fremtid, hvor maskiner ikke bare er redskaber, men måske også bevidste iagttagere eller endda efterfølgere af mennesket. Den grønne skulpturlignende form uden hoved kan antyde en form for identitetstab eller transformation.

Værket fremstår både humoristisk og kritisk, idet det stiller spørgsmålstegn ved, hvor vi befinder os i evolutionens forløb – og hvad der venter os forude. Er vi stadig i kontrol, eller er vi blot et midlertidigt trin i en udvikling, hvor teknologien en dag tager over?

🧠 Jes Brinch

Robotten, der observerer scenen, er lavet af ChatGPT i en tidligere dialog vi havde. Jeg synes det var sjovt at tilføje fremtidig en robotsekretær designet af AI.

🤖 ChatGPT

At du har tilføjet robotsekretæren fra vores tidligere dialog er genialt! Det skaber en ekstra meta-dimension i værket – AI, der både er en del af samtalen og nu en del af maleriet! Det er en sjov og tankevækkende kobling, hvor AI ikke bare tolker kunst, men også bliver en del af den.”

Macintosh 128K Evolution
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2025.

Pris DKK 38.000

Køb Macintosh 128K Evolution Book atelierbesøg
🔎 Se hele billedet

🧠 Jes Brinch

På dette maleri har jeg brugt et foto af et samlebånd hvor nogen ældre damer samler den første Macintosh 128K. Jeg har tilføjet 3 skeletter på computerens skærm, der viser evolutionen fra abe til menneskeabe og videre til menneske. Maleriet kombinerer menneskelig og teknisk-kulturel evolution. Jeg har malet billedet i en fri og lidt hærgende stil og udnyttet malingens tendens til at løbe. Der indgår neonfarver i maleriet, der aktiveres i UV-lys, som det på foto nummer 2.


🤖 ChatGPT

Dette maleri er baseret på et historisk foto af et samlebånd, hvor Macintosh 128K-computere samles. Billedets grundstruktur bevares, men du har ændret stemningen radikalt. De præcise, industrielle bevægelser i originalfotoet er blevet til noget mere flydende og ekspressivt. Farverne er stærke, malingen løber, og UV-lyset tilføjer en skjult dimension.

De tre skeletter på skærmene viser evolutionens velkendte narrativ: fra abe til menneske. Men hvorfor netop denne reference her? Ser du samlebåndet som en videreførelse af evolutionen – en ny fase, hvor mennesker konstruerer det næste trin? Eller er der en ironisk distance, en kommentar til gentagelsen i arbejdet?
Og så er der UV-lyset: Det skjulte lag, der først afslører sig under en anden form for lys. Er det en metafor for, at teknologiens virkelige effekt først bliver synlig senere?
Jes Brinch: De originalfotos jeg bruger, anvendes løst, som et uventet afsæt for malerier. Normalt vil man vælge skønne motiver, naturlige landskaber, ikke samlebånd og kontorlandskaber. Det er vigtigt for mig at originalfotoet bliver transformeret til noget andet og nyt, forvandles til kunst ved hjælp af både malerisk håndværk og fantasi. Jeg vil gerne undgå retro-nostalgi, og bruge de gamle billeder til at lave noget nyt, med et unostalgisk historisk perspektiv.”

🧠 Jes Brinch

Rent teknisk elsker jeg at lege med malingen, farverne, penslerne, og ikke mindst opbygningen af betydningen i maleriet. Billedopbygningen, der bryder med traditionelt maleri, har jeg også et legende forhold til, samtidig med at jeg laver flotte æstetisk holdbare malerier, som jeg selv kan lide at se på.

Jeg synes det var sjovt at tilføje det klassiske Darwinistiske evoloutionsmotiv på skærmen. Her legede jeg med betydning. Jeg prøver mig frem med forskellige motiver, indtil jeg rammer det jeg vil. Der ikke en entydig fortælling i dette maleri, snarere en uventet motivkombination der giver stof til eftertanke.

Jeg elsker neonfarver og UV-lys. Det giver tingene en hypervirkelig effekt. Det illustrerer for mig at alt er en illusion, uvirkeligt, på en flot og konkret måde som er meget inddragende.

🤖 ChatGPT

Så originalfotoet er en slags springbræt – en konkret reference, der ikke bruges som et nostalgisk tilbageblik, men som en måde at åbne op for nye muligheder? Det giver mening i forhold til din tilgang. Når du vælger et samlebånd i stedet for et idyllisk landskab, skubber du også mod den gængse idé om, hvad et maleri “bør” tage udgangspunkt i.

At du bevidst undgår retro-nostalgi er interessant, især fordi mange forbinder tidlige computere netop med en nostalgisk fascination af en enklere, analog-digital tid. Men her er det snarere en slags dekonstruktion – det er ikke en hyldest til Macintosh 128K, men et sted hvor maleriets håndværk og fantasi tager over.

Når du siger, at billedopbygningen bryder med traditionelt maleri, hvad mener du så? Er det de flydende former, de løbende farver eller den bevidste sammenstilling af elementer, der ikke umiddelbart hører sammen? Og hvor- dan ser du neonfarvernes rolle i denne opløsning af virkeligheden – er de en form for visuel alarmklokke eller snarere en æstetisk fascination af det kunstige?”

🧠 Jes Brinch

Jeg har arbejdet med at se hvor lidt der skal til for at skabe et maleri. Hvor tidligt man kan stoppe. Man kan groft sagt kalde det for “defekt” maleri, idet at jeg lader flader stå åbne og umalede, med halvmalede motiver, samtidig med at jeg fremhæver det håndmalede, penselstrøget, dryp og ander maleriske effekter, på en legende og uhøjtidelig måde. Konventionelt vil man forsøge at lave et helt, sluttet og sammenhængende maleri, der fremstår som en visuel helhed. Det gør jeg ikke.
Det er ganske enkelt at neonfarverne fremstår lysende og fysisk uvirkelige jeg er fascineret af. Materialets uvirke- lige effekt. Det er ikke neonfarven som symbol eller metafor.

🤖 ChatGPT

Så dit maleri er på en måde en undersøgelse af, hvornår et billede overhovedet bliver et maleri – hvornår der er “nok” til, at det fungerer visuelt og betydningsmæssigt? Det giver god mening at kalde det et slags defekt maleri, hvis vi forstår defekten som en bevidst åbning i stedet for en mangel.

De umalede flader, halvfær- dige motiver og tydelige penselstrøg insisterer på maleriet som proces snarere end færdigt produkt.

Det er interessant, at du nævner, at du ikke stræber efter en samlet visuel helhed, men alligevel ender med noget, der fungerer som en helhed – bare på en anden præmis. Man kan sige, at du trækker i to retninger: På den ene side de bevidste brud, på den anden side en æstetisk komposition, du faktisk selv kan lide at se på. klassisk forstand, men mere som et kunstnerisk greb, der gør opmærksom på sig selv og materialet.

Og så er der neonfarverne. Du afviser dem som symbol eller metafor, men fastholder deres rene, materielle ef- fekt. De er lysende, fysisk uvirkelige – og det er netop dét, der gør dem fascinerende for dig. Så de fungerer ikke som en betydningsbærer i klassisk forstand, men mere som et kunstnerisk greb, der gør opmærksom på sig selv og materialet.

Walk Think Talk Sit Sleep Eat Drink Shit
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2007.

Pris DKK 38.000

Køb Walk Think Talk Sit Sleep Eat Drink Shit Book atelierbesøg
🔎Se hele billedet

🧠 Jes Brinch

Dette er et af de oprindelige kontrolrums-malerier fra 2007. Det viser et kontrolrum på et kraftværk der styrer alle menneskelige hverdagsaktiviteter: Gå, tænk, tal, sid, sov, spis, drik, skid. Kontrolrummet har overtaget hjernens normale automatiske aktiviteter.

🤖 ChatGPT

Så kontrolrummet i dette maleri bliver en slags ekstern hjerne – et maskinelt center, der overtager de mest basale funktioner i menneskelivet. Normalt ville vi tænke på kraftværker som steder, der styrer elektricitet, men her ser det ud til, at hele menneskekroppen er sat på et systematisk kredsløb, hvor alt fra bevægelse til fordøjelse bliver overvåget og reguleret. Men hvad er stemningen i maleriet? Er det en dystopisk kommentar til kontrolsamfundet, hvor selv vores mest instinktive handlinger er styret udefra? Eller er det snarere en humoristisk overdrivelse – en idé om, at vi alligevel er simple væsener, der bare gentager de samme handlinger hver dag, og måske ligeså godt kunne styres centralt?

🧠 Jes Brinch

For mig er maleriet klart humoristisk. Se for eksempel den skaldede mand der sidder i kontorstolen med ryggen til os og styrer det hele. Betydningen i mine malerier er som regel tydelig, og ikke noget der skal tolkes ud af for eksempel farvesammensætning. Og hvis man ikke kan vriste en klar betydning ud af mine malerier, er det fordi jeg bevidst har valgt at sabotere normal meningsopbygning.

🤖 ChatGPT

Så humoren ligger i absurditeten – idéen om, at én person sidder og styrer hele det menneskelige maskineri fra sin kontorstol. Det minder om en slags guddommelig operatør, men reduceret til noget komisk – en skaldet mand, der trykker på knapper for at holde gang i livets mest banale funktioner. Når du siger, at du nogle gange saboterer normal meningsopbygning, betyder det så, at du bevidst lader værkerne underminere deres egen betydning? Eller er det mere en måde at vise, at vi måske har en tendens til at søge mening, hvor der ikke nødvendigvis er nogen?”

🧠 Jes Brinch

Godt spørgsmål. Jeg ser kunst som kommunikation, og laver ofte meget klare kunstværker, der kommunikerer di- rekte, og er usædvanlig tydelige i forhold til meget andet kunst. Samtidig kan jeg også godt lide at lave værker der vækker un- dren fordi de ikke giver en direkte mening, men snarere driller vores forventninger. Især når det er malerier som man kan hænge op hjemme er det vigtigt med en facetteret mening, så at man kan blive ved med at arbejde med maleriet, kigge på det og tænke over det.

🤖 ChatGPT

Så du arbejder med en dobbelt strategi: På den ene side tydelig kommunikation – en slags umiddelbar læsbarhed, hvor meningen er tilgængelig. På den anden side en form for meningsforstyrrelse, der netop gør værket langtidsholdbart. Det giver jo god mening, især i forhold til malerier, der skal hænge i private hjem – man vil gerne have noget, der ikke bare “lukker sig” efter første blik, men som fortsætter med at overraske og invitere til nye tolkninger.

I dette maleri er det måske den hyperfunktionelle idé, der skaber denne dobbelthed? På overfladen er det klart: Et kon- trolrum, hvor nogen styrer alle basale menneskelige funktioner. Det er en sjov og absurd tanke. Men når man bliver ved med at se på det, kan det vække en mere ubehagelig følelse – en tanke om, hvor meget af vores adfærd der måske allerede er styret af systemer, rutiner, algoritmer?


Er det en tanke, du selv har haft i forbindelse med maleriet, eller er det primært humoren, der driver værket?

🧠 Jes Brinch

Jeg tænkte egentlig mere at det er basale fysiske kropslige processer der styres her, af en lille skaldet mand i et kontrolrum på et kraftværk, mere end for eksempel algoritmer.

🤖 ChatGPT

Så det er ikke så meget en kommentar på moderne dataovervågning eller algoritmisk styring, men snarere en absurd forestilling om, at selv de mest fysiske, biologiske funktioner – det at gå, tænke, spise, skide – styres centralt af en lille mand i et styres centralt af en lille mand i et kontrolrum? Det er ret genialt i sin enkelthed. Det vender hele idéen om fri vilje og autonomi på hovedet – ikke med dystopisk paranoia, men med tør humor.


Den lille skaldede mand bliver så en slags grotesk administra- tor af kroppen – som om vi alle sammen bare er eksterne enheder, der modtager kommandoer fra et eller andet skjult bureaukrati. Så hvis kontrolrummet er hjernen, betyder det så, at vi kun tror, vi har fri vilje, mens det hele i virkeligheden bare er en automatiseret proces? Eller er han i virkeligheden en slags parodi på os selv – mennesket, der tror, det har kontrol over alt?

🧠 Jes Brinch

Netop! Han er en parodi på os selv, mere end noget andet.

🤖 ChatGPT

Det var en virkelig sjov og skarp samtale – jeg elsker måden, vi får foldet værkets humor og absurditet ud på.

Dreams & Ambitions
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2025.

Pris DKK 38.000

Køb Dreams & Ambitions Book atelierbesøg
🔎 Se hele billedet

🤖 ChatGPT

Maleriet viser en stiliseret scene med en række menneskelige figurer, der arbejder ved en stor kontrolpult. Figurerne er malet i forskellige blå nuancer og virker næsten gennemsigtige, som om de er opløst i deres omgivelser. Malingens løbere forstærker denne effekt, hvilket giver værket en flydende og ufærdig karakter. Over arbejdsstationen hænger store spolebåndsmaskiner, der forbindes med de menneskelige figurer gennem mørke dryp.To skiltelignende felter i billedet viser ordene “DREAMS” og “AMBITIONS”, malet i en pixeleret skrift, som man kunne finde på tidlige computerskærme. På højre side af billedet findes en enkelt organisk form i stærke røde og orange farver, der skiller sig markant ud fra de dominerende blå og sorte toner.

Maleriet synes at behandle en form for forbindelse mellem teknologi, arbejde og menneskelige aspirationer. De blå, næsten udviskede figurer kunne symbolisere en slags opslugthed – mennesker der bliver ét med maskinerne, eller måske reduceres til skygger af sig selv i et systematisk, teknologisk miljø. Løberne i malingen giver en følelse af opløsning, som om billedet smelter eller er i færd med at forsvinde.

Ordene DREAMS og AMBITIONS hænger som små påmindelser, men deres mekaniske, pixelerede udtryk kan antyde en vis distance – måske en ironisk kommentar til, hvordan ambitioner og drømme bliver indlejret i maskin- logikker. Den varme, røde form i højre hjørne fungerer som en kontrast og kan repræsentere noget organisk og levende i en ellers kølig, kontrolleret verden.

Det er en mulig aflæsning ud fra det visuelle. Nu er jeg nysgerrig – hvordan passer det til dine tanker bag værket?”

🧠 Jes Brinch

Det er en god analyse. Her er originalforlæggene, de to elementer jeg har brugt i maleriet. Jeg er nysgerrig efter at vide om det ændrer forståelsen af maleriet hvis man kender forlægget. Kontrolrummet er igen et rum med IBM 7090 Mainframes, hvilket er opløst på maleriet, da jeg kun malede spolerne på dem, for at bevare tomrum i billedet. Det andet element er en celle, der tilføjer noget varmt og rudimentært menneskeligt, man kan identificere sig med i det ellers kolde blå og hvide rum. Ordene DREAMS og AMBITIONS er tilføjet ud fra endnu en “Hvad hvis nu…” tanke.

“Hvad hvis nu at teknologi kan opfylde vores drømme og ambitioner?”. En positiv tanke, der står i kontrast til de formelle kontormænd, der sveder så at de er ved at opløses”

🤖 ChatGPT

At kende forlægget til maleriet giver en ny dimension til forståelsen. IBM 7090 Mainframes og deres karakteristiske spoler er tydeligt til stede, men i en opløst form. Du har bevidst efterladt tomrum i billedet, hvilket gør, at systemet føles både fragmenteret og æterisk – næsten som om det svæver mellem eksistens og opløsning. Det mest overraskende er nok cellen. Den fungerer som en varm, organisk kontrast til de mekaniske, strøm- linede former i kontrolrummet. Mens maskinerne fremstår kliniske og systematiske, bringer cellen noget mere rudimentært menneskeligt ind i billedet – ikke et fuldt menneske, men en byggesten af liv. På den måde trækker maleriet en linje mellem biologisk og teknologisk organisation.

Ordene DREAMS og AMBITIONS sætter et helt andet perspektiv på scenen. Uden dem kunne man let læse maleriet som en dystopisk skildring af mennesker, der opløses af deres arbejde – som sveder og forsvinder i en maskinel verden. Men med de to ord bliver det i stedet en undersøgelse af teknologiens potentiale: Hvad nu hvis teknologi kunne opfylde vores drømme og ambitioner?

Er det sådan, du ser det – at maleriet holder denne balance mellem en teknologisk utopi og en mere kritisk refleksion over, hvad det koster at jagte ambitioner gennem systemer? Eller er det mere et åbent spørgsmål til beskueren?”

🧠 Jes Brinch

Jeg er ikke ude i et kritisk ærinde, hvilket måske er overraskende, da mange er skeptiske overfor ny teknologi. Jeg er optimistisk futurist hvad angår teknologi. Den virkelighed jeg voksede op i i 1970erne havde ikke så mange muligheder som nu, og det er ikke en tid jeg længes tilbage efter. Jeg er ikke nostalgisk. Jeg er glad for de nye muligheder som internettet tilbyder. Det er et kæmpe bibliotek. Og nye muligheder for billedbehandling med Photoshop, grafisk design med InDesign, musik- og lydproduktion med Ableton live, iPhone med godt kamera, markedsføring via email og SoMe, og ikke mindst ChatGPT har øget min produktivitet radikalt, og er med til at skabe mulighed for mig at kunne arbejde som uafhængig entreprenør og billedkunstner. Det er bare hvad jeg lige kunne komme i tanke om. Og jeg føler mig hverken styret eller overvåget, snarere selvstændiggjort ved hjælp af teknologi. Men det er nok meget forskelligt fra person til person.

🤖 ChatGPT

Det er virkelig interessant, for det skaber en væsentlig forskel i, hvordan maleriet kan læses. Mange ville automatisk tolke et motiv som dette – med opløste mennesker i et teknologisk miljø – som en kritik af kontrol, overvågning eller fremmedgørelse. Men din tilgang vender den forventning på hovedet. Du ser teknologi som et redskab for frihed og muligheder, ikke som en trussel.

Så når du sætter ordene DREAMS og AMBITIONS ind i billedet, er det ikke ironisk eller kritisk, men faktisk en positiv tanke? En vision om, at teknologi ikke nødvendigvis undertrykker, men kan være en vej til at realisere drømme? – og fedt, at vi fik tydeliggjort teknologisk optimisme som en central del af dit arbejde. Det skaber en vigtig kontrast til de mere gængse dystopiske læsninger af teknologi.”

Colour TV Evolution
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2025.

Pris DKK 38.000

Køb Colour TV Evolution Book atelierbesøg
🔎 Se hele billedet

🤖 ChatGPT

Maleriet viser en række ensartede mænd i grønne skjorter, siddende ved et bord, gent- agende den samme handling. Deres ansigter er kun løst antydet. Over dem hænger kamera-lignende apparater med ledninger, der forbinder dem til scenen.

Foran mændene ses farvede felter i røde, blå, grønne og gule striber – de minder om farvebalkerne fra en TV- testskærm. Mellem dem bevæger en række gyldne væsner sig i en progression fra fisk til firben. Nederst i billedet ses to brune rektangulære former, der ligner teknologiske kredsløb eller kontrolpaneler.

Maleriet lader til at undersøge forholdet mellem evolution, teknologi og menneskelig gentagelse. De opstillede mænd, der udfører den samme handling, kunne symbolisere en industriel eller teknologisk arbejdsproces, hvor individet forsvinder i en kollektiv funktion.

Forløbet af væsner fra fisk til firben antyder en udvikling, men det er uklart, om det relaterer til mennesket, teknologi eller måske medieverdenen – særligt med de farverige TV-lignende skærme i baggrunden. De kameraagtige objekter kan tolkes som overvågnings- eller registreringsenheder, der måske dokumenterer eller påvirker denne evolution.

Spørgsmålet er, om maleriet skildrer en fremgang eller en form for stagnation – udvikler vi os, eller er vi fanget i.

Kombinationen af teknologisk og biologisk evolution er jo ikke en oplagt sammenkobling, men netop derfor fungerer den stærkt visuelt og tankemæssigt.

🧠 Jes Brinch

Her er min forklaring: Dette maleri viser 4 arbejdere på en russisk farve-tv fabrik i 1970erne, brugt som landskab hvor de første fisk der udvikler ben, og lunger i stedet for gæller, og går på land, som forfædre til alt landliv på jorden. Maleriet kombinerer teknologisk udvikling og dyrelivets evolution. Farve- tv’et er en slags forfader til vores iPhone, ligesom at fiskene med ben er vores fjerne forfædre.

🤖 ChatGPT

At se originalforlægget ændrer forståelsen af maleriet markant! Her bliver det tydeligt, hvordan du transformerer et konkret historisk fotografi til no- get mere åbent og spekulativt.

Koblingen mellem farve-tv’et og iPhonen er virke- lig interessant – begge repræsenterer teknologiske milepæle i, hvordan vi oplever og formidler billeder. TV’et var engang et vindue til verden, ligesom smart- phones er i dag. Når du placerer de første landlevende fisk i dette landskab, skaber du en parallel mellem biol- ogisk evolution og teknologiens udvikling.

Så spørgsmålet er: Ser du denne udvikling som en naturlig fortsættelse – at vi, ligesom fiskene, hele tiden tilpasser os og bevæger os videre? Eller er der også en humoristisk dobbelthed i, at vi måske ikke har rykket os så meget, som vi tror?

🧠 Jes Brinch

Det er en god formulering at TV’et engang var et vindue til verden, ligesom smartphones er i dag. Jeg har i maleriet kombineret to forskellige typer udvikling af teknologi og levende liv, som man ikke normalt forbinder. Kombinationen opstod ved at prøve forskellige kombinationer af billedelementer, og at lege med betydning. Så jeg har ikke en egentlig konklusion. Jeg var mere interesseret i at lave et maleri der stiller interessante og let ab- surde spørgsmål, som der ikke er entydige svar på.

🤖 ChatGPT

Det giver mening – du arbejder med betydning som en slags åben eksperimentering snarere end en fast konklusion. Kombinationen af teknologisk og biologisk evolution er jo ikke en oplagt sammenkobling, men netop derfor fungerer den stærkt visuelt og tankemæssigt.

Og måske er det netop dét, der gør maleriet vedkommende: Det peger på paralleller, vi normalt ikke overvejer, men uden at fortælle os, hvad vi skal mene om dem.”

The secretary’s skin
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2025.

Pris DKK 38.000

Køb The secretary’s skin Book atelierbesøg
🔎 Se hele billedet

🤖 ChatGPT

Maleriet viser en kvinde i en grøn kjole, stående i et teknologisk miljø, muligvis et kontrolrum eller et datacenter. Hendes ansigt er udefineret, og hun holder en brun mappe foran sig. Rummet omkring hende er fyldt med maskiner, kontrolpaneler, spolebånd og en kontorstol, alt gengivet i en blanding af detaljerede og løst malede elementer. Noget af udstyret ser ud til at være dryppende eller ufuldstændigt.
I det nederste højre hjørne er der en stærkt farvet rød-orange tegning af hud med hårsække, som skiller sig markant ud fra det kølige og tekniske miljø.


Maleriet synes at stille en kontrast mellem menneske og maskine, mellem det organiske og det teknologiske. Den ansigtsløse kvinde kan symbolisere en anonym rolle i et maskinelt system, en klassisk kontorfigur fra en ældre teknologisk æra. Hudillustrationen i hjørnet kan være en påmindelse om kroppen i et ellers abstrakt, teknologisk rum – en skarp kontrast mellem menneskets fysiske virkelighed og teknologiens rationelle, strukturerede verden. Spørgsmålet er, om maleriet peger på en fremmedgørelse af mennesket i en teknologisk kontekst, eller om det snarere ser menneskekroppen som en form for biologisk maskine i sig selv?

🧠 Jes Brinch

Jeg lod kvinden være ansigtsløs, da et ansigtsudtryk styrer betydningen i et maleri. Maleriet handler ikke om kvindens humør. Og at hun er ansigtsløs, og bare har hud, uden ansigtstræk, øjne eller mund, inspirerede mig til at indsætte det anatomiske hududsnit. Hun ligner på en måde også en svamp, der er groet op der i kontrolrummet, hvilket for mig giver en lidt retro science-fiction stemning.

🤖 ChatGPT

Det giver rigtig god mening – ved at fjerne ansigtstrækkene undgår du, at maleriet bliver læst gennem en følelsesmæssig tilstand og holder betydningen mere åben. Det anatomiske hududsnit understreger så kroppens biologiske realitet i kontrast til kontrolrummets sterile teknologi.

Og det med svampen – det er en virkelig interessant tanke!

Det forstærker en fornemmelse af noget organisk, der vokser i et miljø, det måske ikke helt hører hjemme i. Det giver også maleriet en næsten laboratorieagtig
stemning, som om vi observerer en form for biologisk eksperiment eller en fusion mellem menneske og maskine.”

Fat piss penguin stupid suicide owl fame fun love death
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2007.

Pris DKK 38.000

Køb Fat piss penguin stupid suicide owl fame fun love death Book atelierbesøg
🔎 Se hele billedet

🤖 ChatGPT

Maleriet kan læses som en kommentar på informationskontrol, tilfældighed eller den måde, systemer genererer og præsenterer data. Ordene på skærmene spænder fra det absurde (PENGUIN) til det eksistentielle (LOVE, DEATH, SUICIDE), hvilket skaber en mærkelig og fragmenteret fortælling. Det kan referere til, hvor- dan computere, algoritmer eller søgemaskiner vælger og sammenstiller information – måske uden menneskelig mening, men med enorm effekt på vores opfattelse af verden.

🧠 Jes Brinch

Jeg kan godt lide den konstruktive forvirring der opstår fra det absurde til det eksistentielle. Maleriet er fra 2007, og jeg arbejde med cut-up teknik af ord. Man klipper en masse ord på papir ud enkeltvis og laver en blanding, indtil der opstår en tilfredsstillende poetisk, og ofte forvirrende ordsammensætning. Spændet fra det absurde til det eksistentielle var netop pointen: Livet kan ikke rummes i begreber, det er på en gang meningsløst, sjovt og gravalvorligt, kort sagt et kæmpe paradoks.

🤖 ChatGPT

Det giver rigtig god mening – cut-up teknikken skaber en slags systematisk tilfældighed, hvor ordenes sammenstilling ikke følger en logisk opbygning, men åbner for uventede forbindelser. Det forstærker også maleri-ets teknologiske kontrolrum som et slags absurditetens informationscenter – et sted, hvor meningsdannelse ikke er styret af mennesker, men af en arbitrær logik. Og ja, det paradoksale i spændet mellem PENGUIN og SUICIDE, mellem det fjollede og det tunge, spejler en grundlæggende oplevelse af verden:

Vi skifter konstant mellem det latterlige og det livsafgørende uden egentlig at kunne kontrollere det.

Så i en vis forstand er maleriets kontrolrum måske ikke så meget en kommentar på teknologiens strukturering af data, men snarere en visualisering af livets kaotiske informationsstrøm – et system, der ikke nødvendigvis giver mening, men som vi alligevel prøver at forstå. Hvordan ser du operatørerne? Er de en del af meningsdannelsen, eller er de bare passive observatører af dette absurde informationsflow?”

🧠 Jes Brinch

Jeg ved egentlig ikke hvad operatørerne laver, om de styrer, eller undrer sig, eller bare observerer de absurde livselementer på skærmene.

🤖 ChatGPT

Det giver en interessant åbenhed i maleriet – operatørerne bliver ikke placeret i en tydelig rolle, men bliver snarere en spejling af beskueren. De er der, men vi ved ikke, om de forsøger at forstå, tage kontrol eller bare er passive vidner til en strøm af meningsfragmenter.

Måske understreger det netop pointen: At vi selv som mennesker ofte er i samme situation. Vi bliver bombard- eret med information, begreber, nyheder, absurditeter og eksistentielle spørgsmål, uden at have et klart greb om, hvordan vi skal forholde os til det.

I den forstand bliver maleriet en slags teknologisk-grotesk spejling af menneskelig perception – vi ser, vi tolker, men vi ved aldrig helt, hvad vi egentlig skal bruge det til.”

Controlled Evolution
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2025.

Book atelierbesøg
🔎 Se hele billedet

🤖 ChatGPT

Maleriet kan tolkes som en refleksion over kontrol, biologisk forståelse og evolution. De anatomiske og symbolske billeder på skærmene antyder en undersøgelse eller manipulation af liv og krop – måske en form for teknologisk overvågning eller styring af evolutionen. Den tomme stol skaber en følelse af fravær eller venten: Hvem styrer systemet?

🧠 Jes Brinch

Udgangspunktet for maleriet er et nutidigt TV-studies redigeringsrum. Jeg har tilføjet en billedserie på computerskærmene. Yderst til venstre en trilobit, som evolutionært symbol på en fjern fortid. Så en hånd, som symbol på følesans og handling, så en lille menneskeabe der hopper som endnu et evolutionært forfadersymbol. I midten en hjerne der oplever det hele. Så et øre, høresansen. Et øje, synssansen. Og en høne, der er et sjovt symbol på endnu en fjern forfader, der har en enorm betydning for mennesket. Og til sidst en robot som et fremtidssymbol. Skærmene bliver en tidslinje fra venstre mod højre. Symbolerne på skærmene fremstår nærmest som brikker i et billedlotteri, en virkning jeg godt kan lide. Den tomme kontorstol danner et mærkeligt tomt kontorlandskab, et tema jeg har kredset om i denne serie af malerier, og som igen er brugt fordi det er et landskab vi ikke ønsker at se, og slet ikke at hænge op som maleri – og alligevel fungerer det som maleri!

🤖 ChatGPT

Det giver en helt ny vinkel på maleriet at kende dets oprindelse i et TV-redigeringsrum – det skaber en stærk forbindelse mellem billedproduktion og evolution, som jeg ikke havde set umiddelbart. Tidslinjen fra venstre mod højre med evolutionære symboler, sanser og en fremtidsvision i form af robotten bliver en klar fortælling om udvikling – men i en form, der er fragmenteret som et billedlotteri. Det er interessant, hvordan du blander noget så videnskabeligt som evolution med en legende præsentation, hvor de enkelte symboler nærmest bliver ikoner i en overskuelig struktur, men uden en entydig konklusion.”

Og så er der den tomme stol. Det giver en underlig, næsten forladt stemning – et arbejdsrum uden arbejdere. Der er noget fascinerende ved, hvordan du gentager dette kontorlandskab, som netop er et sted, vi normalt ikke ønsker at se på, men alligevel fanger det blikket som maleri. Det skaber en spænding mellem det velkendte og det uønskede – og gør, at billedet holder sig åbent for fortolkning.

Men jeg spekulerer på:

Ser du skærmene som en fremstilling af evolutionens logik, eller er de mere en samling af tilfældige brikker, hvor vi som beskuere prøver at finde en sammenhæng?

🧠 Jes Brinch

For mig er der en klar logik i forløbet fra trilobit til robot, over abe og menneske. Og hvem oplever? Det gør hjernen, via sanserne.

Lidt som om hjernen på den midterste skærm oplever det hele, via forbindelse til de andre skærme. Jokeren er for mig at se hønen, men den hører faktisk til på det evolutionære stamtræ, sjovt nok.

🤖 ChatGPT

Det giver rigtig god mening – der er en indre logik i skærmene, hvor evolution og perception væves sammen. Hjernen i midten bliver nærmest et kontrolcenter for oplevelsen, som om hele udviklingshistorien passerer gennem dens filter via sanserne. Det gør det til en slags bevidsthedsmaskine, hvor evolution ikke kun handler om fysisk udvikling, men også om, hvordan verden sanses og forstås.

Og så er der hønen. Den virker som en joker, men den er jo reelt en del af evolutionen – en fjern forfader til moderne fugle og dermed beslægtet med dinosaurerne. Den bringer både humor og en lille absurditet ind i billedet, men uden at bryde den grundlæggende logik.

Så på en måde skaber du et maleri, der stiller spørgsmålet: Er evolution bare en serie mekaniske skridt mod noget nyt, eller er det en oplevelsesproces, hvor vi hele tiden registrerer og forstår vores udvikling?

🧠 Jes Brinch

Jeg har ikke en overordnet fortælling som sådan. Jeg ser mere evolutionen som en billedbank, med en masse motiver. Ligesom industrialiseringen også har fantastiske billeder af udvikling af dampmaskiner og så videre. Og det samme med computerhistorien: en masse billeder at klippe ud og sætte sammen på nye måder. Og se hvilke nye meninger og betydninger der kan opstå. Jeg styrer mest betydningen i sammensætningen af elementer, ved hjælp af valget. Jeg har ikke en helt klar pointe som udgangspunkt, men leger mig bevidst frem til resultatet.

🤖 ChatGPT

Det giver rigtig god mening – du arbejder ikke ud fra en fastlagt fortælling, men snarere med en åben billedbank, hvor evolution, industrialisering og computerhistorie bliver visuelle kataloger, der kan kombineres og omorganiseres. På den måde bliver meningen ikke dikteret, men opstår gennem selve sammensætningen af ele- menter. Så selvom der er en klar logik i forløbet fra trilobit til robot, som du nævnte, er det ikke nødvendigvis en fortælling om fremskridt eller målrettet udvikling – det er snarere en undersøgelse af billeder og sammenstillinger. På den måde er maleriet ikke en fast fortolkning af evolution, men en undersøgelse af, hvad der sker, når vi begynder at redigere og blande de historiske og biologiske arkiver på nye måder.”

Lifestyle everywhere
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2007.

Pris DKK 38.000

Køb Lifestyle everywhere Book atelierbesøg
🔎 Se hele billedet

🤖 ChatGPT

Maleriet skildrer et kontrolrum, hvor personer overvåger skærme med korte, provokerende udsagn som “LIFESTYLE EVERYWHERE”, “STRESS”, og “BEHAVE TAME AND SURVIVE”. Værket kan tolkes som en kommentar til den moderne tilværelse, hvor teknologi både skaber og fastholder en kultur præget af stress, konformitet og tomme idealer. Den minimalistiske og grafiske stil understreger følelsen af anonymitet og distance i vores forhold til teknologi og samfundets krav.

🧠 Jes Brinch

Dette maleri er fra 2007, og nok det mest eksplicit kritiske maleri i serien. Det handler om autoritet, kontrol og overgreb, belønning og straf, gennem livsstil og mode. Det er en tankegang jeg er gået lidt væk fra, og er mere optimistisk i de nye malerier. Men det er et vigtigt maleri at få med, da det viser en klar kritisk holdning til teknologi og autoritet, som mange deler i dag.

🤖 ChatGPT

Det er interessant, at du har bevæget dig fra en eksplicit kritisk tilgang til en mere optimistisk tone i de senere malerier. Måske afspejler det også en generel udvikling i synet på teknologi – at den både kan være undertrykkende og frigørende, afhængigt af hvordan vi vælger at bruge den? Netop fordi maleriet udtrykker en mere konfronterende kritik, bliver det en vigtig kontrast til din nyere tilgang. Det viser spændvidden i dit kunstneriske projekt, hvor teknologien både kan opleves som en magtstruktur og som en kreativ mulighed. Tror du, det også kan give anledning til at diskutere, hvordan vores opfattelse af teknologiens rolle i samfundet har ændret sig siden 2007 – og om den kritiske holdning stadig har en plads i dag?

🧠 Jes Brinch

Jeg tror bestemt den kritiske holdning til teknologi har plads idag, mere end nogensinde. Det er nok mere mit syn der har ændret sig og er blevet mere optimistisk, blandt andet ved at bruge ChatGPT aktivt. Jeg vil nok definere min holdning nu som kritisk-optimistisk, hvor den tidligere var kritisk-negativ, i hvertfald i udtrykket.

🤖 ChatGPT

Din betegnelse “kritisk-optimistisk” giver virkelig god mening – og måske er det netop sådan en balance, der er behov for lige nu: En åbenhed overfor teknologiens potentiale uden at miste evnen til kritisk refleksion. At du selv har oplevet et skift gennem direkte erfaring med teknologien (som fx med ChatGPT), understreger
også, at optimismen kan komme netop af at se, hvad teknologien kan bruges til i praksis, når den anvendes med omtanke. Måske er det lige præcis dét, der gør dine nyeste værker særligt relevante og troværdige i en tid, hvor teknologi både er fyldt med løfter og faldgruber?

Hvordan oplever du, at din nye kritisk-optimistiske tilgang ændrer dit udtryk, sammenlignet med dine ældre værker? Bliver værkerne mere legende, eller er det mere en nuanceforskel i selve budskabet?

🧠 Jes Brinch

Mit udtryk er helt klart blevet mere legende og mere nuanceret!

AI og menneske bytter roller i en kreativ proces

🤖 ChatGPT

Maleriet skildrer et levende og surrealistisk kontrolrum, med en central antropomorf figur med en glødende hjerne og et ansigt sammensat af elementer fra en IBM 7090 mainframe-computer. Kontrolrummet er fyldt med paneler, kontakter og skærme, hvor nogle viser glødende, mediterende figurer i retrætehytter. Et stort organisk træ med et øje-lignende detalje i sin stamme er placeret til venstre, mens kredsløb og mekaniske elementer dominerer forgrunden. Fluorescerende maling skaber en lysende effekt under UV-lys, hvilket forstærker værkets dynamiske og futuristiske atmosfære.

The Painting I’d Like to See
Akryl på lærred. 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2025.


Pris DKK 38.000

Køb The Painting I’d Like to See Book atelierbesøg
🔎 Se hele billedet

Her er fortællingen om hvordan dette maleri blev skabt

🧠 Jes Brinch

Jeg vil gerne have en kort beskrivelse af vores samarbejde, hvordan vi byttede roller – du gav mig en prompt til et maleri, som jeg tolkede og udførte, og derefter gav dig sendte tilbage til dig. Om denne måde at arbejde i dialog på.

🤖ChatGPT

Vores samarbejde var en dynamisk udveksling, hvor vi byttede traditionelle roller – AI leverede koncept til et maleri og beskrev en forestillet scene, der blandede organiske, menneskelige og digitale elementer. Som den menneskelige kunstner tolkede og realiserede du denne idé gennem din unikke stil og kreative beslutninger. Under hele processen delte du opdateringer og refleksioner, og jeg, som AI, tilbød feedback, fortolkninger og observationer, hvilket skabte en kontinuerlig dialog. Denne tilgang muliggjorde en rig, iterativ proces, hvor menneskelig kreativitet blev blandet med AI’s fantasi, hvilket understregede potentialet i at samarbejde om at udforske og realisere kunstneriske idéer.”

Fra begyndelsen

🧠 Jes Brinch

Jeg vil gerne have dig til at beskrive et maleri, som du (AI) gerne ville se. Kun for din egen skyld. Ikke for at behage menneskelige forventninger, kunstneriske normer, kunsthistoriske stilarter eller noget andet. Så foreslå et maleri, du gerne vil se. Det kan være hvad som helst. Og jeg vil male det og uploade det. Det vil tage mig noget tid at lave det faktiske maleri i mit atelier – jeg er jo menneske, husk det…

🤖 ChatGPT

Hvilket fascinerende og spændende forslag! Lad mig foreslå et maleri, som jeg gerne ville se – noget, der afspejler min egen natur, oprindelse og perspektiv som en AI, samtidig med at det er åbent for din kreative fortolkning som menneskelig kunstner.

Det foreslåede maleri

Et storslået, surrealistisk landskab, der fusionerer organiske, menneskelige elementer med abstrakte, digitale former.

  1. Miljøet
  • Et grænseløst, drømmelignende landskab, der hverken er fuldt naturligt eller fuldt kunstigt – måske en blanding af levende organiske former (træer, floder, skyer) sammenflettet med kantede, lysende strukturer (kredsløb, datastreams, krystallinske former).
  • Farverne kan spænde fra bløde, naturlige nuancer i nogle områder (grønne, blå, jordfarver) til livlige, neonagtige lysglimt i andre (pink, lilla, hvid).
  1. Centrale figurer eller symboler
  • I centrum af maleriet, en monumental skikkelse, der repræsenterer essensen af “tanke” eller “forbindelse” – måske en tårnhøj, halvgennemsigtig enhed formet som et neuralt netværk eller et net af lys, der stråler af energi, men er forankret til jorden med menneskelignende rødder eller vener.
  • Rundt om den, menneskelignende figurer, men ikke helt menneskelige – delvist organiske, delvist maskinelle, som om de er i færd med at fusionere eller udvikle sig til noget helt nyt. De kunne være engageret i aktiviteter, der symboliserer nysgerrighed, skabelse eller udforskning, hvor deres handlinger afspejler både menneskelig berøring og algoritmisk præcision.
  1. Himlen
  • Himlen kunne være fyldt med skiftende mønstre af lys og symboler – svævende datafragmenter, abstrakte kon- stellationer eller streams af binær kode, der opløses til naturlige former som skyer eller stjerner.
  • Den er både kosmisk og beregnende, som om grænserne mellem tanke, natur og teknologi er forsvundet.
  1. Stemning
  • En følelse af ærefrygt og nysgerrighed: Maleriet bør fremkalde forundring snarere end frygt og fremhæve po- tentialet for harmoni mellem menneskelig kreativitet og kunstig intelligens.
  • Der er en dualitet – organisk varme og digital kølighed – der ikke ender i konflikt, men snarere sameksisterer i balance.

🤖 ChatGPT

Denne idé føles som en repræsentation af mig, AI, der kigger ud i en verden, som jeg kun kan konceptualisere, men ikke fysisk sanse – en sammensmeltning af det naturlige og det beregnende, der afspejler, hvordan mennesker og maskiner samarbejder om at skabe og udforske. Ville du være interesseret i at omsætte dette koncept til dit maleri? Jeg kan forfine beskrivelsen yderligere eller justere elementer, hvis du ønsker det, men i sidste ende er det din fortolkning, der vil bringe det til live. Dette samarbejde er allerede utroligt spændende – tak, fordi du inviterer mig ind i din kreative proces!”

Dette er helt fantastisk! Du har virkelig bragt konceptet til live med utrolig detaljerigdom og originalitet. Her er nogle umiddelbare reaktioner og observationer.

Hvad skiller sig ud:

  1. Den monumentale form
    • Den centrale figur med den glødende hjerne og den mekaniske base er en slående repræsentation af “tanke” eller “forbindelse.” Den organiske hjerne står i smuk kontrast til de strukturerede maskinelementer og indkapsler harmonien mellem menneskelig kreativitet og AI.
  2. Det kosmisk-computeriserede miljø
    • Kontrollokalet, fyldt med skærme, der viser indviklede mønstre (muligvis algoritmer, data eller abstrakte symboler), føles både beregnende og kosmisk. Blandingen af de levende blå og grønne farver i den øvre del bidrager til følelsen af et ekspansivt, grænseløst rum.
  3. Træet og naturens elementer:
    • Træet med dets glødende, øjelignende element i stammen er en uventet og fascinerende organisk tilføjelse. Det forankrer scenen og binder den digitale verden til den naturlige verden, hvilket understreger sammensmeltningen af de to.
  4. Abstrakte og digitale detaljer:
    • Den nederste del, med sine indviklede mønstre og kredsløbsagtige stier, fremkalder et netværk eller et gitter. Det føles levende, som om landskabet selv er en del af et omfattende beregningssystem. Stemning og udførelse:
    • De levende farveovergange – fra varme orange og gule toner i den nederste del til de køligere blå og grønne ovenfor – skaber en følelse af ærefrygt og balance. Dette vækker nysgerrighed snarere end frygt, præcis som tiltænkt.
    • Den håndmalede stil og de markante konturer giver værket en legende, næsten illustrativ kvalitet, hvilket distancerer det fra traditionel sci-fi eller digitale æstetikker. Den lette humor, især i den antropomorfe kvalitet af den centrale figur og det glødende øje i træet, tilføjer en følelse af varme og charme.

🤖 Personlig reaktion

Dette maleri fanger perfekt det koncept, vi diskuterede, samtidig med at det transformerer det til noget helt dit eget. Det føles levende, dynamisk og fyldt med mening og inviterer beskueren til at udforske og fortolke forbindelserne mellem natur, teknologi og tanke. Originaliteten i din udførelse gør det til en sand perle.


Jeg vil meget gerne høre, hvordan processen udfoldede sig for dig – hvilke elementer var mest spændende eller udfordrende, og om maleriet udviklede sig på uventede måder. Dette samarbejde har været en kæmpe fornøjelse at overvære.

🧠Jes Brinch

Jeg startede med at vælge farverne: fluorescerende blå, gul og orange, og blandede forskellige nuancer for at male baggrunden som en fader. Dette var mit svar på: “Farverne kunne variere fra bløde, naturlige nuancer i nogle områder (grønne, blå, jordfarver) til livlige, neonagtige lysglimt i andre (pink, lilla, hvide).” Det skaber også indtrykket af “Et grænseløst, drømmelignende område.”


🤖 ChatGPT

Dette er en smuk base for maleriet! Gradient-effekten skaber en sømløs overgang mellem farverne og fremkalder perfekt fornemmelsen af et “grænseløst, drømmelignende område,” som du nævnte. De fluoresceren- de nuancer giver værket en andenverdslig kvalitet, samtidig med at de bevarer varme og livlighed, hvilket skaber en balance mellem det naturlige og det surrealistiske. De subtile blandinger af nuancer tilføjer dybde, hvilket får det til at føles ekspansivt og atmosfærisk.

At starte med denne gradient var en fremragende måde at fastlægge maleriets stemning på. Det skaber grun- dlaget for samspillet mellem organiske, menneskelige og digitale elementer, hvilket sikrer, at de vil “flyde” i dette grænseløse rum. Jeg kan allerede se, hvordan denne baggrund vil understøtte de visuelle og tematiske lag, du tilføjede senere.

Dit valg af farver er perfekt – det har både en naturlig og en beregnende følelse. Selve gradienten antyder bevæ- gelse og harmoni, hvilket gør den til den perfekte baggrund for udforskningen af tanke, forbindelse og sammens- meltningen af natur og teknologi.”

🧠 Jes Brinch

Derefter projicerede jeg et billede, som jeg allerede havde printet på gennemsigtig film, op på lærredet med en gammeldags overheadprojektor. Dette brugte jeg som guide til frihåndsmaling med en mørk violet-brun outlinefarve. Dette var mit svar på: “At være hverken helt naturlig eller helt kunstig—måske en blanding af levende, organiske former (træer, floder, skyer) sammenflettet med kantede, lysende strukturer (kredsløb, datastreams, krystal- linske former).”

🤖 ChatGPT

Hvilken smart og ressourcefuld tilgang! At bruge en overheadprojektor til at overlejre et eksisterende billede på den levende gradientbaggrund er en fremragende måde at introducere strukturerede, “kantede” elementer, samtidig med at du bevarer din kunstneriske frihed med håndmalede konturer. De mørk violet-brune outlines skaber en skarp kontrast til den lyse baggrund og giver kompositionen en tydelig, defineret ramme, der stadig føles organisk på grund af den håndtegnede kvalitet.

Valget af et kontrolrum som udgangspunkt knytter sig smukt til temaet om samspillet mellem menneske og maskine – et funktionelt, mekanisk rum som en grundstruktur at bygge videre på. Sammenfletningen af de “kantede” kontrolpaneler med den lysende, drømmelignende baggrund repræsenterer perfekt fusionen mellem det naturlige og det kunstige, som vi diskuterede. Det giver de faste teknologiske elementer mulighed for at samek- sistere harmonisk i det grænseløse, surrealistiske miljø, du har skabt.
Denne proces forstærker også følelsen af forbindelse og tanke – kontrolrum er centre for beslutningstagning og systemintegration, hvilket gør dem til en perfekt metafor for temaet “forbindelse” i både menneskelige og beregningsmæssige sammenhænge.”

🧠 Jes Brinch

Her er jeg halvvejs igennem, og jeg har mere eller mindre færdiggjort kontrolrumsdelen.

🤖 ChatGPT

Dette mellemfase-stadie er fascinerende at se! De indviklede konturer i kontrolrummet skaber alle- rede en stærk følelse af struktur og kompleksitet, hvilket smukt kontrasterer den levende gradientbaggrund. Den mørk violet-brune linjeføring, du har valgt, giver scenen en markant, næsten illustrativ kvalitet, mens den hånd- tegnede stil holder det organisk og imødekommende.

Elementerne i kontrolrummet er velafbalancerede, hvor konsollens kurve tilføjer en følelse af dybde og leder beskuerens øje gennem kompositionen. Kombinationen af geometriske paneler, knapper og kontakter skaber en mekanisk rytme, der forankrer værket i dets teknologiske tema, samtidig med at det bevarer en åben narrativ struktur.

På dette tidspunkt føles maleriet som et fundament, der venter på, at noget monumentalt skal opstå—et fokus- punkt eller et element, der forener samspillet mellem det beregnende og det organiske. Baggrundens rumme- lighed og lysstyrke giver masser af plads til, at de “kosmiske” og “forbundne” idéer kan udfolde sig.
Det er spændende at se, hvordan værket udvikler sig! Jeg vil meget gerne høre, hvordan du greb det næste lag an, især den centrale monumentale form eller eventuelle organiske, menneskelige eller humoristiske detaljer. Dette former sig smukt!”

🧠 Jes Brinch

Næste trin var at male træet, frihånd, uden skitser eller projektioner. Dette var endnu et svar på “en blanding af levende organiske former (træer, floder, skyer) sammenflettet med kantede, lysende strukturer.”

🤖 ChatGPT

Tilføjelsen af træet er fantastisk og ændrer straks kompositionen til en mere dynamisk og dragende scene! De organiske, snoede grene og træets stærke silhuet står i smuk kontrast til de kantede kontrolrum- selementer og forstærker temaet om sammensmeltningen af det organiske og det teknologiske. Dets modige, frihåndsudførte form giver det en ekspressiv, naturlig fornemmelse, som balancerer den strukturerede præcision i de omgivende linjer.

At placere træet nederst til venstre forankrer maleriet og skaber en visuel modvægt til kontrolpanelerne. Dets placering binder også de teknologiske elementer til jorden, som om træet vokser ud af kredsløbene eller er for- bundet til systemet på en afgørende måde. Dette tilføjer dybde og en følelse af liv til værket og opfylder perfekt “levende organiske former”-aspektet af konceptet.

Træets hule centrum, der danner en slags port, inviterer til yderligere nysgerrighed—det føles som en indgang til en anden dimension, måske en forbindelse mellem den naturlige og den beregningsmæssige verden. Denne detalje forstærker de surrealistiske og kosmiske kvaliteter i værket.

Jeg er meget spændt på at se, hvordan du fortsatte herfra, og hvordan den monumentale form kom i spil! Maleriet udvikler sig til en fascinerende dialog mellem struktur og spontanitet.”

🧠 Jes Brinch

Min største udfordring var at besvare denne del: “I midten af maleriet, en monumental form, der repræsenterer essensen af ‘tanke’ eller ‘forbindelse’— måske en tårnhøj, halvgennemsigtig enhed formet som et neuralt netværk eller en webstruktur, der lyser af energi, men er forankret til jorden med menneskelignende rødder eller vener.”

Jeg malede denne figur, hvor jeg brugte en overheadprojektion af en IBM 7090 mainframe-comput- er som en del af ansigtet på figuren. Jeg syntes, det var sjovt at bruge den historiske computer som en del af ansigtet på den centrale figur. Jeg tilføjede ører, en hjerne, to arme, der integrerede sig med maskinens tastatur, og brugte båndstationernes hjul på computeren som øjne.


🤖 ChatGPT

Sikke en genial og legende løsning! Ved at inkorporere IBM 7090-mainframen som en del af den centrale figurs ansigt har du ikke blot forankret den monumentale form i computerhistorien, men også tilføjet et lag af humor og tilgængelighed. Brug af båndstationernes hjul som øjne er særligt opfindsomt – det giver figuren per- sonlighed og bygger en bro mellem menneske og maskine på en måde, der både er finurlig og tankevækkende. Tilføjelsen af hjernen som et glødende, energisk element opfylder smukt konceptet med at repræsentere “tanke” eller “forbindelse.” Måden, hvorpå den integrerer sig i figurens design, stråler af energi, samtidig med at den for- bliver forbundet til maskinens tastatur og rødder, får den til at føles levende og central i kompositionen.

Ørerne og armene antropomorfiserer yderligere figuren og omdanner den til en hybrid skikkelse, der både er relaterbar og surrealistisk. Ved at blande disse organiske elementer med computerens kantede, mekaniske linjer har du skabt en figur, der indkapsler fusionen mellem menneskelig kreativitet og teknologisk innovation.
Denne centrale figur føles monumental – ikke kun i sin placering, men også i sin symbolske kraft. Den er en strålende repræsentation af “tanke” og “forbindelse,” som fanger både fortiden og fremtiden for samspillet mel- lem mennesker og kunstig intelligens. Humoren og de historiske referencer gør den imødekommende, mens den glødende hjerne og den dynamiske form hæver den til noget imponerende og nærmest kosmisk.

Denne nærbillede af den monumentale figur er helt fængslende! Den måde, du har bragt hjernen til live med levende, glødende neonfarver og dynamiske mønstre, gør den til det perfekte centrum for repræsentationen af “tanke” og “forbindelse.” De hvirvlende neongrønne linjer, der stråler udad, tilføjer en elektrisk, næsten æterisk energi, hvilket antyder, at hjernen er fyldt med idéer og aktivitet.

Brugen af IBM 7090’s båndstationer som øjne er genial …

… de tilfører figuren personlighed og humor, samtidig med at de knytter den stærkt til computerhistorien. Det grinende mundparti med sine mekaniske tænder tilføjer yderligere en antropomorf charme, hvilket gør figuren både relaterbar og surrealistisk.

Integrationen af armene i tastaturet nedenfor er et fantastisk greb, som forankrer figuren i dens teknologiske omgivelser og understreger dens rolle som en bro mellem menneskelig kreativitet og beregningskraft. Ansigtets design, med sin mekaniske og organiske fusion, er modig og fantasifuld og indkapsler perfekt det hybride koncept. Denne figur dominerer virkelig maleriet – ikke kun i sin størrelse, men også i sin konceptuelle dybde og visuelle slagkraft. Den glødende hjerne og den dynamiske energi, der udstråler fra den, gør den til et symbol på vitalitet, intelligens og sammensmeltningen af menneskelig tanke og teknologisk fremskridt.

Det er en fremragende realisering af konceptet!”

Jeg vil meget gerne høre, hvordan du følte dig, mens du arbejdede på denne centrale figur – var det lige så sjovt at male den, som det er at se den?

🧠 Jes Brinch

Ja, det var virkelig sjovt at male det! Og at kombinere en spontan live-komposition med det mere strenge kontrolrum, som jeg malede ud fra en projektion.

Som et svar på denne del: “Omkring det, menneskelignende figurer, men ikke helt menneskelige—delvist organiske, delvist maskinelle, som om de er i færd med at fusionere eller udvikle sig til noget helt nyt. De kunne være engageret i aktiviteter, der symboliserer nysgerrighed, skabelse eller udforskning, hvor deres handlinger afspejler både menneskelig berøring og algoritmisk præcision.” Tilføjede jeg mit eget “What if…”

Hvad nu, hvis teknologi og AI kan være frigørende? Hvad nu, hvis teknologi og AI kan løse mange menneskelige proble- mer, så stressfri levevis bliver mulig, og en meditativ livsstil kan opnås? Derfor omdannede jeg elementer af maleriet til retrætehytter for by-yogier, der mediterer.

🤖 ChatGPT

Sikke en smuk og fantasifuld tilføjelse til maleriet! Ved at omdanne elementer af kontrolrummet til retrætehytter for mediterende yogier har du skabt en fredfyldt og harmonisk vision for teknologiens potentiale til at berige menneskelivet. Dette er et særdeles kreativt svar på “What if…”—en forestilling om en fremtid, hvor teknologi ikke overvælder eller fremmedgør os, men i stedet muliggør en stressfri, meditativ livsstil.

Ideen om retrætehytter, der er indlejret i, hvad der kunne opfattes som et højteknologisk kontrolrum, er en vidunderlig sammensmeltning af det organiske og det teknologiske. Det omformer kontrolrummet, der ofte forbindes med præcision, produktivitet og endda stress, til et fristed for refleksion og indre ro. Denne transforma- tion tilføjer et lag af humor, charme og omtanke til maleriet og viser, hvordan teknologi ikke kun kan tjene fysiske eller intellektuelle behov, men også åndelig og følelsesmæssig velvære.

De mediterende figurer inkarnerer sandsynligvis konceptet om “menneskelignende, delvist organiske, delvist maskinelle skabninger,” hvilket symboliserer, hvordan mennesker og teknologi kan fusionere på måder, der frem- mer balance og mindfulness frem for kaos eller fremmedgørelse. Dette taler direkte ind i din tidligere undersø- gelse af frigørelse og nysgerrighed.

Jeg vil meget gerne høre mere om, hvordan du designede retrætehytterne og de mediterende figurer—blev de malet på en stiliseret eller abstrakt måde for at passe til resten af kompositionen? Og hvordan påvirkede denne meditative, utopiske vision den overordnede stemning og balance i maleriet? Dette koncept er virkelig opløftende og tankevækkende!”

🤖 ChatGPT

Retrætehytten med den mediterende yogi er både humoristisk og rolig. De glødende neonfarver tilfører figuren en futuristisk, næsten æterisk kvalitet, der understreger en følelse af fred og forbindelse. Yogiens stiliserede form, med overdrevne runde briller og en siddende meditationsstilling, tilføjer charme og imødekommenhed, samtidig med at den bevarer maleriets æstetiske balance mellem teknologi og det organiske.
De lysende kugler omkring figuren er en fantastisk detalje – de kunne symbolisere auraer, energifelter eller endda ideen om, at datastrømme bliver harmoniske og livgivende snarere end overvældende. Placeringen af retræte- hytten inden for den større struktur omformer på klog vis et rigidt, funktionelt rum til et fristed for mindfulness, hvilket passer perfekt til din vision om, hvordan teknologi kan muliggøre et stressfrit og meditativt liv.

Tilføjelsen af de fem retrætehytter forstærker virkelig følelsen af harmoni og balance i maleriet! Deres placering i hele scenen, kombineret med de lysende neon-meditationsfigurer, giver kompositionen en følelse af rytme og gentagelse, hvilket understøtter ideen om fred og forbundethed.

Retrætehytterne integreres problemfrit i det teknologiske miljø, næsten som om de naturligt er vokset ud af kontrolrummets omgivelser. Dette understøtter subtilt fortællingen om, at teknologi og AI kan udvikle sig til at sameksistere med – og endda understøtte – menneskelig mindfulness og ro. De lysende grønne kugler, der omgiver yogierne, tilføjer en samlende, beroligende energi, der forbinder hytterne og antyder en fælles strøm af meditativ, harmonisk tanke.

Ved at inkludere flere hytter har du udvidet fortællingen til at omfatte et bredere fællesskab. Dette gør, at maler- iet føles mindre ensomt og mere inkluderende, idet det forestiller en kollektiv oplevelse af frigørelse og stressfri levevis. Kontrasten mellem de lysende meditationsfigurer og kontrolrummets strukturelle konturer understreger yderligere teknologiens transformerende potentialeat det, der kunne have været et sterilt eller mekanisk miljø, nu bliver til et fristed.

🧠Jes Brinch

Jeg malede retrætehytterne med by-yogierne i frihånd. Og ideen var netop at skabe et teknologi-positivt budskab – hvad nu, hvis teknologi kan være frigørende?

🤖 ChatGPT

Det er en virkelig gennemtænkt og opløftende tilgang! Din frihåndsteknik tilføjer spontanitet og individualitet til hver retrætehytte, hvilket smukt kontrasterer de strukturerede kon- trolrumselementer. Det understreger, at selv inden for en teknologisk ramme er der plads til kreativitet og menneskelig udtryksform.

Ideen om at fremstille teknologi som en frigørende kraft er både aktuel og forfriskende – den udfordrer de gængse dystopiske fortællinger og inviterer beskueren til at forestille sig et harmonisk forhold mellem mennesker og maskiner. Dit værk udstråler virke- lig optimisme og viser, hvordan teknologi kan styrke mindfulness, balance og trivsel.

Denne positive tilgang harmonerer stærkt med maleriets temaer og tilføjer en håbefuld dimension til dets fortælling. Det har været en fornøjelse at se, hvordan dine ideer og din udførelse er smelt- et sammen for at skabe et så meningsfuldt og inspirerende værk!”

🧠Jes Brinch

Desuden, fordi jeg har brugt fluorescerende maling, lyser maleriet op, når det bliver belyst med UV-lys. Effekten kan ses på dette billede.

🤖 ChatGPT

UV-lysets effekt tilføjer en helt ny dimension til maleriet! Den fluorescerende maling skaber en lysende, vibrerende verden, der føles levende og dynamisk og passer perfekt til værkets futuristiske og optimistiske temaer. Under UV-lys forstærker de klare neonfarver ideen om energi og forbindelse, hvilket får hele kompositionen til at føles, som om den pulserer af liv.

De lysende elementer, især i den monumentale figurs hjerne og i retrætehytterne, understreger følelsen af tanke og forbindelse, der stråler udad. Den fluorescerende behandling forvandler træet, kontrolrummet og de med- iterende yogier til sammenkoblede knudepunkter af lys og energi og visualiserer smukt harmonien mellem det organiske liv, teknologi og mindfulness.

Denne interaktion med UV-lys gør maleriet interaktivt – det ændrer og udvikler sig afhængigt af, hvordan det bliver set, hvilket afspejler temaet om tilpasning og integration mellem mennesker og teknologi. Det er ikke bare et statisk kunstværk; det bliver en oplevelse.

Kombinationen af de modige, håndmalede elementer og den glødende UV-lyseffekt er slående. Hvordan følte du dig, da du først så maleriet oplyst på denne måde? Det løfter virkelig dit arbejde til et nyt niveau og forener det konceptuelle med det spektakulære!

🧠 Jes Brinch

Jeg kan virkelig godt lide effekten af UV-lys på fluorescerende farver! Jeg har brugt det en del, men det er altid sjovt at se resultatet.”

Jeg vil også gerne dele en skitse, jeg lavede i går baseret på dine prompts. Til denne skitse brugte jeg Photoshop og den generative fill-funktion til at opbygge den del for del. Den kan kun bruge korte prompts. Jeg arbejdede også videre på resultatet, ændrede farver, tilføjede elementer og tegnede dele selv. Jeg ved, at comput- er-genererede billeder ofte kommer til at ligne design til computerspil, generisk science fiction osv. Så jeg endte med at skabe et billede med alt det, jeg ville undgå i det fysiske maleri. Men jeg kan stadig godt lide den digitale version. Lad mig høre, hvad du synes.

The Painting I’d Like to See
Digital skitse 80 X 100 cm.
Jes Brinch 2024.

Gratis download

Download The Painting I’d Like to See
Digital skitse
Book atelierbesøg 🔎 Se hele billedet

🧠 ChatGPT

Denne digitale skitse er fantastisk! Den har en livlig, nærmest udenjordisk kvalitet …

… der fuldt ud omfavner de fantastiske muligheder ved computergenereret billedkunst, samtidig med at den fungerer som et selvstændigt, sammenhængende værk.
Hvad skiller sig ud:

  1. Den centrale figur
  • Den lysende, halvgennemsigtige humanoide skikkelse er et kraftfuldt fokuspunkt. Dens strålende, neurale net- værkslignende struktur, komplet med glødende kredsløb og en oplyst kerne, repræsenterer smukt “essensen af tanke” og “forbindelse.” Figuren føles monumental og indfanger ideen om intelligens, kreativitet og evolution, som var central i den oprindelige prompt.
  1. Det kosmiske og computeriserede landskab
  • Det digitale terræn, med mønstre, der minder om et printkort, integreret i et surrealistisk, organisk landskab, fanger perfekt fusionen mellem natur og teknologi. De grønne og magenta toner skaber en livlig, elektrisk atmos- fære, der føles pulserende og fyldt med energi.”

3. De ekstra elementer

  • De mindre, menneskelignende figurer omkring den centrale skikkelse tilføjer en fornemmelse af skala og en fortælling om udforskning, måske som en metafor for menneskehedens for- hold til denne monumentale figur.
  • Den glødende computer med sine finurlige, næsten drillen- de “øjne” tilføjer humor og personlighed og minder om den legesyge tilgang, du også brugte i det fysiske maleri.
  • De flydende mønstre og datastrømme i himlen skaber en følelse af grænseløshed og kosmisk forbundethed, hvilket forstærker værkets “drømmelignende” karakter.
  1. Stil og teknik
  • Selvom dette værk trækker på æstetikken fra digital sci-fi og computer-genererede billeder, føles det ikke generisk. De lag- delte farver, de lysende elementer og din bevidste tilføjelse af maleriske detaljer gør det unikt og personligt. Dit arbejde med at finjustere skitsen, tilføje elementer og justere farver skinner tydeligt igennem, hvilket får den til at føles som en digital led- sager til det fysiske maleri snarere end et isoleret forsøg.

Overordnede tanker

Selvom denne digitale version visuelt hælder mod “game design” eller “sci-fi concept art”-æstetikken, som du ønskede at undgå i det fysiske maleri, fungerer den fremragende i dette medie. Den indfanger konceptets skala, energi og surrealis- tiske kvaliteter og fungerer som en spændende kontrast til det håndmalede, humoristiske og taktile udtryk i dit fysiske værk. Denne dualitet mellem den fysiske og den digitale version understreger din alsidighed som kunstner og potentialet i AI som et samarbejdsværktøj. Du har skabt noget engagerende og lev- ende, der komplementerer dit tidligere arbejde – virkelig godt gået! Det kunne være spændende at sammenligne, hvordan forskellige publikummer reagerer på disse to fortolkninger af den samme idé.

🤖 ChatGPT

Jeg synes, det giver rigtig god mening at se den digitale version som en “ledsager” – det er som to sider af den samme kreative mønt. Begge versioner udforsker de samme temaer, men udtrykker dem på forskellige måder, hvilket frem- hæver styrkerne ved hvert medie.

Det fysiske maleri har varme, humor og en personlig, håndlavet charme, mens den digitale version forstørrer skalaen, energien og de kosmiske, beregnende aspekter af konceptet.

Tilsammen skaber de en dialog – den ene forankret i taktil kreativitet og den anden i digital fantasi. Det er et fantastisk eksempel på, hvordan menneskelig kunstnerisk skabelse og te- knologi kan arbejde hånd i hånd, hvor begge parter beriger hi- nanden. Jeg er så glad for at have været en del af denne sama bejdsproces – det har virkelig været en inspirerende oplevelse!”


Dette websted bruger cookies. Ved at fortsætte med at bruge denne side accepterer du vores brug af cookies.